Az iskolakezdés során akadhatnak olyan váratlan problémák, melyeket semmilyen előzmény, sem pedig ráutaló momentum nem előz meg. Higgadtsággal azonban könnyen orvosolhatod a nehézségeket.
Az iskola indulásával egy kicsit véget ér a gondtalan kisgyermekkor, hiszen kötelezettségek, feladatok és teljesen új kihívások várnak mindkettőtökre. Míg a gyerek számára az óvodától merőben különböző rendszer és az új ismeretségek rejthetnek meglepetéseket, addig rád a problémák kezelése, a kötelességtudat kialakítása vár, arról nem is beszélve, hogy hamarosan itt az ideje megtanulnod lassan elengedni őt – gondolj csak az első osztálykirándulásra. A váltás azonban nem biztos, hogy könnyedén fog menni, a teljes hozzá- és beleszokás állapotáig néhány kulcsfontosságú megoldásra váró nehézséggel találhatod szembe magad.
A probléma: agresszivitás
Lehet, hogy a gyermeked az óvodában sorra kapta a dicséreteket az óvónéniktől, mindenkivel jóban volt, az iskolában viszont már az első hetekben beszélőre kell menned a tanár nénihez a gyerek agresszív viselkedése miatt. Értetlenül állsz a helyzet előtt, hiszen semmilyen erre utaló jelet nem tapasztaltál a kicsi viselkedésében.
Ilyenkor a legfontosabb, hogy ki kell derítened, mi az oka. Az agresszió hátterében ugyanis felgyülemlett problémák állhatnak, bár az is lehet, hogy a környezetváltással járó izgalom és feszültség kerül ilyen módon levezetésre. Legtöbbször azonban sajnos a családban keresendő a bajok forrása. Extrém esetekben lehet szó bántalmazásról, de akár az elnyomás is ilyen reakciók kiváltásához vezethet. Lehet, hogy te magadon észre sem vetted, de az iskolakezdéssel járó problémák miatt túl sokat vártál el a gyermekedtől, esetleg túl nagy nyomás alá helyezted, amire ez lett a reakció.
Mindenképpen próbáld meg kideríteni, mi okozhatja ezt a fajta viselkedést, és a problémának megfelelő módszerrel igyekezz azt orvosolni. Ahelyett pedig, hogy otthoni büntetésre kerülne a sor, amivel csak még jobban elmélyíted benne az agresszív hajlamot, érdemesebb olyan programokat kitalálnod neki, amivel kellő módon levezetheti a felesleges energiát és stresszt.
Szociális nehézség: kirekesztettség
Hiába volt társasági lény a kicsi az óvodában, az első osztályban könnyen előfordulhat, hogy a helyzet ellenkezője alakul ki. A kiváltó ok lehet a társak piszkálódása, az új környezettől való megrettenés, az ismeretlen nehezebb kezelése, sőt az is, hogy itt lényegesen kevesebb figyelemben részesül, mint az óvodában. Így az első hetekben még teljesen természetes, ha nem találja a helyét az iskolában. Ha azonban hónapokkal később is jellemző ez rá, mely már szinte átcsap iskolaundorba, muszáj beavatkoznod.
Ugyan a barátságokat nem lehet erőltetni, nem kérheted meg az osztálytársait, hogy barátkozzanak vele, a tanárával azonban beszélhetsz, hiszen nagyon sok múlik azon, hogy ő milyen közös foglalkozásokat talál ki, melyekkel egységgé formálhatja a csapatot. A probléma huzamosabb ideig való jelenléte esetén pedig érdemes valamilyen szakkörbe vagy sportfoglalkozásra beíratnod. Itt a közös érdeklődési kör már jó alapot adhat, az itt átélt szociális sikerek pedig az osztálybéli viselkedésére is pozitív hatással lesznek.
Magatartásgondok: amikor izgő-mozgó
Az óvodás évek után nem szabad túlzott elvárásokat támasztani a gyermekeddel szemben, és nem érdemes az óvodai viselkedésből sem kiindulni. A kicsidnek ugyanis minden bizonnyal időre van szüksége, hogy megszokja, ezentúl akkor ehet, játszhat, mehet mosdóba és beszélhet, amikor ez engedélyezve van. Ez pedig merőben más, mint az óvodai légkör. Büntetéssel, a kedvének szegésével csak megnehezíted az alkalmazkodási folyamatot. Inkább türelemre, szeretetre és megértésre van szüksége ebben az időszakban – valamint időre, hogy meg tudja szokni az új légkört és az új korlátokat.