Ezeket játsszátok suli után

Hát elkezdődött. Újra itt a reggeli kelés, uzsonna készítés, tötymörgés a dugóban. Nekünk szülőknek is (bár sokan már vártuk, hogy újra biztos legyen hová tesszük a gyereket munkaidőben) alkalmazkodnunk kell az új helyzethez. Pláne a kicsiknek, akiknek egy új rendet, új épületet, tanítónénit, gyerekeket kell megszokniuk. Sok kicsi fáradt, feszült az első időszakban, és elsősorban még nem a tanulástól, hanem az új helyzet okozta érzelmi megterheléstől. A szülőkkel való közös játék a legjobb módja a feszültséglevezetésnek. És itt nem a társasozásra, vagy fejlesztő tevékenységekre gondolok, hanem azokra, amelyek valóban érzelmeket szabadítanak fel. Miért ne segítenénk gyerekeinknek, ha tudunk, egy kis délutáni közös játékkal? A következőkben kifejezetten a suliban előforduló frusztrációkra és alkalmazkodási helyzetekre gyógyírt jelentő közös játékokat javaslok.

Szabályok, utasítás, engedelmesség: A suliban rengeteg új szabály érvényes, amelyeket be kell tartani. A legtöbb gyerek komoly erőfeszítést tesz, hogy ez sikerüljön is neki. Nagyon szeretne megfelelni a tanítónéninek, talán tart is attól, hogy mi lesz, ha nem sikerül mindez tökéletesen, és persze a szüleiről is úgy tudja, hogy elvárják tőle, hogy „jó legyen” a suliban. Mindez sok energiát emészt fel, fárasztó, és sok frusztrációval is jár. Hiszen nem csinálhatják pont azt, amit akarnak. Most óra van, ne hangoskodjatok! Szünet van, de rohangálni nem lehet a folyosón! Ne kiabálj közbe, hanem jelentkezzél előtte, majd felszólítalak! Javasolt játékok: játsszatok bármit, amiben gyermeked fordított helyzetbe kerül – azaz ő lehet az, aki a szabályokat, utasításokat osztogatja. Lehet ez egy direkt szerepjáték, ahol ő lehet a tanítónéni, vannak gyerekek, akik önmaguk is ezt játsszák. Mondhatod azt: „Gyere, mutasd meg, milyen a tanítónéni, milyen a suli, én leszek a gyerek.” De bármilyen más játék tökéletes erre a célra, amire igaz, hogy gyermeked kezében van a kontroll, szabályokat állíthat fel, utasításokat adhat, amelyeket neked pontosan be kell tartanod.

Önállóság: A suliban hirtelen megszűnik a babusgatás, jóval nagyobb önállóságot várnak el a gyerekektől, mint az az oviban jellemző volt. Egyedül öltözni, enni, kimenni a mosdóba egyrészt óriási kaland, másrészt ijesztő. Javasolt játékok: otthon a móka kedvéért és szigorúan a játék keretein belül, újra kisgyerek, kisbaba lehet gyermekedből, ha ezt élvezi. Nem kell aggódnod, ha tudja, hogy most csak viccelődtök, nem ragad bele ebbe az állapotba, de annál jobban ki tudja játszani magából a nap közben felgyülemlett feszültséget. Újra etetheted, öltöztetheted. Mondhatod azt viccesen: „El se hiszem, hogy ilyen nagy gyerek vagy már, hogy iskolába jársz. Szerintem még picibaba vagy, úgyhogy gyere, feladom rád a zoknidat.”

Elválás, külön töltött idő, kapcsolódás: A megszokott környezetben már semmi gondot nem okozott eltölteni naponta több órát a szülők nélkül? Most újra nehézséget okozhat már a gondolat is. Nincsenek még barátaim, a tanítónéni is idegen, kihez kapcsolódjak hát? Javasolt játékok: egy kis extra szeretet és plusz energia az újrakapcsolódáshoz jól fog most jönni. Délután bújjatok össze, birkózzatok játékosan. Túlozd el a szeretetedet, és kacagtasd meg ezzel, hogy megeszed, agyonpuszilod, vagy ripacs módon adod elő, mennyire hiányzott neked gyermeked egész nap. Ha nevethet ezen, így oldva magában a feszültséget, máris könnyebb lesz másnap újra elválni egymástól.

Konfliktusok, harag, agresszió: A gyerekek nekiállnak az új csípési sorrendet felállítani egy új közösségben. Az első osztály sokszor harcosabb, főként fiúk esetében, amíg le nem játsszák az erőviszonyokat. Van, akit meglepetés ér, mert az oviban könnyebben fölényhez jutott, s van, akinek most könnyebb a folyamat. Vagy így, vagy úgy, maradhat utána némi frusztráció, harag, agresszió, amit otthon a kistesón, vagy a macskán vezet le.  Előzzük meg játékokkal! Sokféle közös móka van, amelyekben a kicsiknek lehetősége nyílik kiengedni a feszültséget, az egyszerű birkózástól, a párnacsatáig. Mindenképpen ügyelj arra, hogy a küzdelemnek maradjon meg a játékos jellege. Ezt legkönnyebben úgy éred el, ha használod a humorodat, és gyermekedet hagyod magadon felülkerekedni. A sikerélmény oldja a feszültséget.

Magány, új gyerekek, ki lesz a barátom? Vannak, akik lassabban oldódnak fel egy új gyerek csoportban, de azok számára is, akik gyorsan szereznek barátokat, feszültségekkel teli időszak lehet a közösséggé formálódás. Otthon úgy tudod belevinni a közös játékba, ha például plüssfigurákkal játszotok ismerkedőset. Ebben elgyakorolhatjátok, hogyan lehet közelíteni egy másik gyerekhez, mit lehet mondani, tenni, mi van, ha elutasító. Esetleg húzz a kezedre egy bábfigurát – ő lesz, aki folyton azzal kérkedik, mennyi barátja van. „Engem mindenki szeret a világon, mindenki a barátom. Én vagyok a legmenőbb. A csúcsszupercsávó.” A másik kezedbe egy-egy másik plüsst, vagy bábot véve folyton kosarazd ki a kérkedőt, mondván, van jobb dolguk, mint vele játszani. A játék legyen vicces, s közben kérhetsz tanácsot gyermekedtől, hogyan tehetnél mégiscsak szert egy-két barátra.

Szorongás, általános feszültségek: Ha nem is tudjuk, pontosan mi a legnagyobb kihívás gyermeked számára a suliban – a sok változás, minden más, mint eddig, egyszerűen fárasztó az egész – jót tesz egy kis lazulás és őrültködés délután. A mindent bele – mindent szabad – ereszd el a hajam játékok a legjobbak erre a célra. Egy őrült párnacsata, vagy szimpla kergetőzés, és persze közben a kacagás, csodát tesz a napközben felgyülemlett feszültségekkel. A lényeg, hogy most az a szabály, hogy nincs szabály!

Pethő Orsolya, pszichológus

Ha nevelési gondjaid vannak, itt kérjél időpontot: www.kolyokszerviz.hu

Kölyökszerviz_kontaktokkal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?