Vannak azonban ettől eltérő esetek, amikor különböző szempontokat kell figyelembe venni ahhoz, hogy meg tudd hozni a szükséges döntést. Hogy melyek ezek, abban Küri Johanna, a Budai Egészségközpont gyermekpszichológusa segít.
"A tankötelezettség azokat a gyermekeket érinti, akik az iskolába iratkozás naptári évében, május 31-ig betöltik a 6. életévüket és a kornak megfelelő testi, lelki és szellemi fejlettségi szinttel rendelkeznek, azaz iskolaérettek. Ha a gyermek nem töltötte be a 6. életévét, de a szülők és az óvodapedagógus is úgy ítéli meg, hogy iskolaérett, akkor korkedvezménnyel megkezdheti tanulmányait.
Ha azonban a betöltött 6. életév ellenére komoly hiányosságai vannak valamelyik területen, akkor az óvodavezető engedélyével maradhat még egy évet az óvodában. A legfontosabb, hogy a kudarcok elkerülése érdekében csakis akkor kezdje meg a gyermek az iskolai tanulmányokat, ha arra minden szempontból érett" – mondja a pszichológusnő. És hogy milyen szempontokat kell figyelembe venni? Íme!
Testi fejlettség
Egy átlagos 6 éves gyermek testmagassága 120-130 cm, súlya pedig 20-22 kg között mozog. Ha ezektől az adatoktól eltér a gyermek, vagy esetleg nem megfelelő az egészségi állapota, akkor érdemes azon elgondolkodni, hogy mennyire fogja bírni az iskolával járó fokozott megterhelést. A testi fejlettséghez tartozik az idegrendszer megfelelő érettségi állapota – ennek egyik testi megnyilvánulása a megkezdett fogváltás -, amely segít a gyermeknek abban, hogy nyugodtabban, kiegyensúlyozottabban viselkedjen, megtanulhassa indulatait, érzelmeit az uralma alá vonni. Ide tartoznak még az ép érzékszervek is, amelyek alapvető fontossággal bírnak az írás, olvasás elsajátításában. A részképesség-hiányok, mint például a látótér kiesése, rejtett kancsalság, csak rendszeres szűrővizsgálatokkal derülnek ki.
Mozgásfejlettség
Nagyon fontos, hogy a gyermek megfelelő egyensúlyérzékkel rendelkezzen, és a finom mozgások is kellően kialakuljanak, amelyek például a ceruzafogásnál nélkülözhetetlenek. A jó szem- és kézkoordináció, a domináns kéz használata, az iránykövetési képesség és a jó téri tájékozódás elengedhetetlen a megfelelő koncentrációhoz, valamint a tanulási problémák elkerüléséhez.
Mentális fejlettség
Az a gyermek, aki nyitott, érdeklődik a világ dolgai iránt, az minden bizonnyal már várja az iskolát – motivált. A mentális fejlettség további elemei többek között az alak, forma, szín, nagyság megállapítása, az azonosság és a különbözőség felismerése, a hallott információ írássá alakítása, az általános tájékozottság, jó beszéd-, írás-, rajzkészség, valamint a megfelelő vizuális és auditív emlékezet. Ezen kívül nagyon fontos a megfelelő figyelem- és koncentrációs képesség is.
Lelki érettség
Az iskolai beilleszkedéshez nagyon fontos, hogy a gyermek megfelelően tudjon alkalmazkodni a társaihoz, el tudja fogadni az iskolai szabályokat. E nélkül a gyermek nem érzi majd jól magát az intézményben és szorongóvá válhat, amely miatt előfordulhat, hogy a társai kirekesztik. Az a gyermek, amelyik túl harsány, az el nem fogadás miatt könnyen agresszívvá válhat. Aki biztos érzelmi háttérrel rendelkezik, az könnyen találhat barátokat és hamarabb be tud illeszkedni.
"Ha a gyermek szereti az iskolát, a tanítót, akkor szeret majd iskolába járni, tanulni, nagy kedvvel fog nekiállni a házi feladat elkészítésének is" – teszi hozzá Küri Johanna. "Az a gyermek azonban, aki nem szereti a tanítóját, vagy fél tőle, az jóval a képességei alatt fog teljesíteni, sőt, még az is előfordulhat, hogy pszichoszomatikus tüneteket – mint például has-, fej-, hátfájás – produkál annak érdekében, hogy ne kelljen iskolába mennie. Ahhoz, hogy ezt elkerülhessük, ismerkedjünk meg az iskolával, a tanítókkal, és ami nagyon fontos, beszélgessünk sokat gyermekünkkel az élményeiről és a benyomásokról."
Forrás: www.life.hu/anyaskodj/ovisoklettetek/20110602-igy-allapitsd-meg-hogy-iskolaerette-a-gyerek-a-4.html